Testvéreim az Úr Jézus Krisztusban!
Milyen dallam jut eszedbe, amikor ezt a két szót hallod: Gondold meg!?
Azt hiszem, hogy elsősorban Erkel Ferenc Bánk bánjából a Vörösmarty Mihály Keserű pohár című verse alapján írt Bordalra gondolunk: Gondold meg és igyál. A csalódott férfi keserűségére.
Népzenét kedvelőknek esetleg a Most gondold meg rózsám elejét utolját kezdetű népdal is beugrik, amely egyfajta bölcs tanács a házasságra készülőknek.
S lehet, hogy dallam nem is jut eszünkbe, de néhány mondatfoszlány igen: Gondod meg, mit beszélsz! Mit vásárolsz! Mit eszel! Mit csinálsz! Hogyan élsz?
Olykor az aggódás és a féltés hangjai voltak ezek, máskor pedig zavaró, akadékoskodó hangok!
Nem tudom, hogy mi a reakciód akkor, amikor Isten szólít meg így: Gondold meg!
Én a mai ige alapján majd három ilyen mondatot szeretnék felhangosítani, nyomatékossá tenni. Ézsaiás könyvéből olvasom fel az igét, abból a szakaszból, amely a fogságból való szabadulás reményét tárta fel Izráelnek. Ennek az igének az egyik érdekessége, hogy Isten népét hol régi nevén, Jákóbnak, hol új nevén, Izraelnek szólítja meg. Jákob – aki csaló volt, de az Istennel való tusakodásban elnyerte az áldást, új nevet kapott: Izráel, Isten harcosa. Ezzel is jelzi, hogy a régi és az új együtt van jelen mindig az ember életében.
A három hangsúlyos mondat pedig így szól:
Gondold meg, kihez tartozol?
Gondold meg, mit tettem érted?
Gondold meg – és ujjongj!
Az ige pedig így szól:
Gondold meg, Jákób mindezeket, mert te, Izráel az én szolgám vagy! Én formáltalak, az én szolgám vagy te, Izráel, nem feledkezem meg rólad! Eltörlöm hűtlenségedet, mint a felleget, vétkeidet, mint a felhőt. Térj meg hozzám, mert megváltottalak! Ujjongjatok, egek, mert ezt tette az ÚR, harsogjatok, földnek mélységei! Ujjongásba törjetek ki, hegyek, az erdő és minden fája, mert megváltotta az ÚR Jákóbot, megmutatja dicsőségét Izráelen! Ezt mondja megváltód, az ÚR, aki az anyaméhben formált: Én, az ÚR alkottam mindent: egyedül feszítettem ki az eget, magam tettem szilárddá a földet. A jósok jeleit semmivé teszem, és a varázslókat bolondokká, a bölcseket meghátrálásra kényszerítem, leleplezem, hogy tudományuk bolondság. De valóra váltom szolgáim beszédét, és követeim tervét megvalósítom.
Gondold meg kihez tartozol! Izráel népe a babiloni fogságban elveszítette az identitását. Ott, ahol a bálványimádás a környezet természetes része, nehéz megmaradni a láthatatlan Isten imádatában és szolgálatában. Így volt ez akkor is, de így van ez ma is. A látható bálványok, a kézzel markolható, birtokolható isten-pótlékok erősebb vonzást gyakorolnak az emberre. Éppen ezért válik hangsúlyossá Isten megszólító szava. Ott a vigasztaló prófétán keresztül szólalt meg az Isten, ma az evangélium hirdetőin keresztül, s arra mutat, hogy Ő a teremtő és az életet adó, a megváltó, megszabadító Isten. Ő az, aki nem veti el a hűtlent, hanem bocsánatával magához vonja, s ahogy a szél eloszlatja a fellegeket, úgy teszi semmissé az ember bűnét Isten a szeretete által. És azt kérem, hogy gondod végig ma, kihez tartozol? Mert választási lehetőség van bőven. Lehet, hogy azt gondolod, hogy már az ittléted is egyfajta tanúskodás arról, hogy végiggondoltad, hogy hova, kihez tartozol. De mégis megfogalmazok egy pár kérdést: A megváltó Istenhez tartozol, vagy csupán egy emberi közösséghez, a gyülekezethez? A megváltó Istenhez ragaszkodsz, vagy csupán a szokásaidhoz, vagy egy értékrendhez, netán őseid szokásához?
A megváltó Istenhez tartozol? És a vasárnapon túli életed is ezt hirdeti?
Gondold meg, mi tett érted! Cselekvő Istenünk van. Isten soha nem nézte tétlenül teremtményei sorsát. A Biblia nem egy történelem könyv, amely az eseményeket írja le precízen, hanem Isten cselekedeteiről szóló tanúságtétel, hogy miként munkálkodott kezdettől fogva, hogyan vezette választottait és miként tartotta meg őket a nehéz küzdelmekben, hogyan teljesítette be ígéreteit, és miként mutatta meg magát, igazi arcát Jézusban.
Az én Atyám szüntelen munkálkodik! - vallotta róla Jézus. És Isten munkálkodása sohasem öncélú, hanem a világ üdvét, s benne minden ember életét szolgáló akció. De ugyanerről tanúskodik az egyház történelme is. Arról, hogy az ember minden bűne, kivagyisága és önfejűsége ellenére miként akarja az Isten a szeretetét hatékonyan az emberek szívébe írni. Ezért így gondold most végig:
Mi mindenben gazdagított már Isten téged? Hogy adott neked meg mindent, ami az életedhez kellett? S miként fedezi el azt, hogy valójában Jákób lennél, csaló, csalfa? S miként tekint rád a keresztséged által? Gyermekeként! Tehát nem is csak szolgájaként szólít meg, mint az ószövetség népét, hanem mint gyermekeit szólítja és szereti! Akár egyetlen napodon is miként élhetted át, hogy veled van? S ha a keresztre nézel és az üres sír evangéliumát hallhatod, akkor kirajzolódik előtted az, hogy Isten Jézusban azt munkálta, hogy megszabadulj a belülről gyötrő félelmektől, s ne arra kelljen az életenergiáidat használni, hogy a félelmeid fel ne emésszenek, hanem arra, hogy az ő szeretetét sugározd.
Gondod meg és örülj! Vörösmarty a versében az emberi kapcsolatok kudarcaira utalva látta megoldásnak azt, hogy az ember igyon, felejtsen, s a bánat és a bor az agyában frigyre lépve felragyogtat valami reményt.
De te gondod meg: iszol vagy örülsz?
Mert az Isten elgondolkodtató szava az örömre vezet el bennünket! Amikor azt látjuk, hogy Isten a javunkat munkája, megvált s szeret, amikor azt látjuk, hogy üres a sír és legyőzetett a halál, amikor azt látjuk, hogy minden kishitűségünk ellenére Isten kegyelme velünk van, és általa – bárhogy inog is az élet-bárkánk – mégis csak megtartatunk, akkor olyan hála és öröm születhet meg az emberi szívében, amely nem csak a belső biztonságot adja meg. Hisz az az öröm, amelyet Isten így a szívünkben sarjaszt, az kisugárzással bír, és gyógyíthatja környezetünket.
A napokban került elém egy Magyarország térkép, amelyen az volt látható, hogy Vas megye a legderűsebb megye, és északon, Borsod megyében élnek a legborongósabb emberek. Nem tudom, hogy milyen alapon állították össze ezt a térképet, de biztos nem az anyagiak voltak az elsődleges szempontok, mert Budapest, ahol az átlag jövedelem sokkal magasabb a többi térségnél, elég szomorú színnel volt ábrázolva. Pedig itt van a legtöbb szórakozási lehetőség! Itt van a leggazdagabb kínálat a fogyasztáshoz! De talán itt, a nagy város dzsungelében lehet a legnehezebben közösségre találni, itt van a legtöbb rohanás, s itt vannak leginkább rejtve a kisugárzó, örvendező keresztyének?
Tehát, ha meggondoltuk azt, hogy kihez tartozunk, és azt is hogy mit tett Isten, Krisztusban értünk, akkor gondold meg, hogy iszol vagy örülsz?
Gondold meg, húsvét igazi ajándékai, hogyan segíthetnek téged igazi örömre? Jubilate vasárnapján ezzel a kérdéssel a szívünkben menjünk tovább!
Ámen